Monday, January 18, 2010

ProfEsiOn SeBaGai GURU..



Saya memetik satu petikan dari Harian Metro:

“BAGI memenuhi keperluan yang semakin mendesak, kerajaan akan menambah jumlah pengambilan guru ke Institut Pendidikan Guru Malaysia (IPGM) dari semasa ke semasa. Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata keputusan menambah pengambilan guru itu diambil berikutan keperluan guru semakin mendesak terutama di kawasan bandar yang mengalami kadar pertumbuhan pesat penduduk.”

Dan juga satu petikan dari Utusan Malaysia:


“Profesion perguruan pilihan utama kepada golongan remaja di Malaysia. Contohnya pada tahun lepas, 80,000 permohonan untuk menjadi guru. Itu satu jumlah yang besar sedangkan tempat yang ada lebih kurang 6,000 sahaja.”

Profesion guru boleh dikatakan menjadi pilihan utama berbanding profesion yang lain. Ramai juga yang sudah bekerja, bertukar kepada profesion perguruan. Mengapa? Adakah gajinya besar? Sudah tentu tidak. Memilih kerjaya sebagai seorang guru bukanlah mengejar kepada jumlah gaji yang besar. Bukan juga kerana jumlah cuti yang banyak.

Memang tidak dinafikan ramai yang memilih profesion guru kerana nampak lebih banyak masa dapat diluangkan bersama keluarga. Waktu kerja bermula 7.45 pagi hingga 1.00 petang sudah tentu banyak masa diluangkan di rumah. Namun pada hakikatnya itu adalah waktu kerja rasmi yang kita tahu bagi seorang guru. Tetapi bukan semudah itu menjadi guru.

Waktu kerja tidak rasmi seorang guru seperti kelas tambahan, aktiviti ko-kurikulum, membuat soalan peperiksaan, memeriksa kertas jawapan peperiksaan dan membuat perancangan pengajaran sebenarnya mengambil lebih dari 8 jam waktu kerja. Itu belum lagi termasuk waktu berfikir untuk mencari pendekatan-pendekatan yang sesuai bagi memberikan pemahaman kepada para pelajar.

Karisma sebagai seorang guru bukan sembarangan. Hanya jika anda benar-benar mempunyai niat untuk membangunkan anak bangsa barulah anda akan tahan untuk memegang jawatan sebagai guru. Guru bukan sekadar pengajar. Guru adalah pendidik. Atau mungkin ‘murabbi’ adalah perkataan yang sesuai untuk seorang guru.



Jangan anda memilih untuk menjadi guru jika anda hanya berniat untuk mengambil keuntungan yang diberikan kerajaan kepada profesion ini kerana jika dalaman anda tidak bersih bagaimana anda nak memberikan didikan kepada anak bangsa?

No comments: